Matkailua kotisohvalta

Kategoria: Meidän Erityinen arki | 0

Näinä kummina aikoina ei paljon ole voinut ihmisten ilmoilla liikkua, mikä on ainakin meidän perheessä välillä kiristänyt tunnelmaa. Nuorimies olisi innokas reissaaja. Syntymäpäivälahjaksi saatua karttapalapeliä on koottu monet kerrat, ja sen äärellä istuessa syntyikin idea reissusta, joka toteutettaisiin ajan hengen mukaisesti etänä kotisohvalta käsin. Suunnitelmat aloitettiin heti!

Poika sai valita reissun kohteet, ja matkamme etapeiksi valikoitui Savonlinna, Joensuu, Korvatunturi, Oulu ja Ähtäri. Tässä kohtaa alkoi äidin taustatyö ja ahkera googlailu, kun tutkailin matkakohteiden tarjontaa. Nähtävyyksien ja aktiviteettien piti tällä reissulla olla tutkailtavissa ja toteutettavissa kotoa käsin. Etukäteen kieltämättä epäilytti vähän itseäkin, mutta lopulta reissu onnistui yli odotusten!

Valmistelu on toki tärkeä osa reissua, ja niinpä mekin pakattiin reppuihin vaihtovaatteet, iltasatukirjat ja tekemistä junamatkoille. Niin, ja evästä tietysti! PikkuKakkosen nettisivuilta löytyi tulostettavat junaliput ja samalla tulostin myös Suomen kartan ja Googlen avulla löydetyt matkamuistopostikortit kaikista kierretyistä kaupungeista. Matkaa edeltävänä iltana matkajännitys ja lähdön tunnelma oli käsin kosketeltavissa!

Matkaan startattiin kotikaupungin rautatieasemalta, jota tutkailtiin valokuvista. YouTubesta löytyi kuvaa raiteilta hakusanalla ”vr neljä vuodenaikaa”. Matkaliput poika muisti heti esitellä näkymättömälle konduktöörille. Matkat sujui mukavasti – ja onneksi todellista nopeammin – eväitä syöden, matkabingoa täytellen ja korttia pelaten.

Savonlinnassa ihasteltiin Pullervo-norppaa katselemalla viime vuoden norppaliven parhaita paloja YouTubesta. Olavinlinnaan tutustuttiin myös ja kuunneltiin vähän oopperaa. Googlemapsin avulla päästiin seikkailemaan Savonlinnan kaduille ja tutustumaan toriin. Lounaaksi syötiin lähikaupasta löytyneet lörtsyt, kattauksella tavoiteltiin toritunnelmaa kukkineen ja ruudullisine pöytäliinoineen.

Savonlinnasta jatkettiin Joensuuhun. Joensuussa meitä viihdytti Botanian tanssiva ja kiroileva papukaija Juuso ja Laulurinteellä käytiin avaamassa suvi perinteisen Suvivirren tahtiin. Toimintaterapiakin hoitui etäyhteydellä ongelmitta, vaikka oltiin lähes toisella puolella Suomea, ainakin melkein. Välipalaksi nautittiin tietysti karjalanpiirakoita ja valloitettiin Koli, eli lähimetsän suuri kivi. Hienot oli maisemat! Kolilta hypättiin junaan kohti pohjoista.

Matkalla Korvatunturille tutkittiin muutamia Lapista kertovia kirjoja, ja pelattiin taas monta erää Unoa. Nähtiin poroja, lunta ja husky-valjakoita. Perillä majoituttiin hotelliin, eli äidin ja isin makkariin, jonne oli jätetty asiaankuuluvat suklaakonvehdit tyynylle odottamaan. Kierreltiin joulupukin pajakylässä, askarreltiin joulukoristeita, laulettiin tuttuja joululauluja ja popsittiin mahat täyteen riisipuuroa. Kylvettiin kynttilänvalossa ja ihasteltiin revontulia. Illalla uni tuli vauhdilla!

Aamulla hotellissa oli tarjolla herkullinen aamiainen, pojan toiveesta croissantteja, pikkunakkeja ja pinkkejä keksejä, ja äidille paljon kahvia ja vähän suklaata. Vatsat täynnä heipattiin joulupukille ja suunnattiin Ouluun.

Oulussa ihmeteltiin Hailuotoa, tehtiin kierros Ideaparkissa ja morjestettiin toki toripolliisia. Nallikarin uimarannalla käytiin leikkimässä hiekkaleikkejä. Ihan oikeasti niitä taisi kyllä leikkiä lekoukot taikahiekkakasassa.

Ähtärissä ihasteltiin pandoja ja muita eläinpuiston asukkeja. Ahmat tosin pysyttelivät visusti piilossa. Reissatessa tulee nälkä, joten eläinpuistosta suunnattiin ABC:lle syömään hampurilaisateriat. Hyvältä maistui, ja siinä syödessä päätettiin, että piipahdetaan kotimatkalla vielä Tuurin kyläkaupassa ostoksilla. Kaupan leikkipaikalla poika rakenteli legoista oman versionsa kyläkaupasta, ja ostettavaakin löytyi: nuorimies sai tarroja ja suklaata, äiti pioniunikon siemeniä. Kotimatkalla pidettiin vielä kahvi- ja jätskitauko Jalasjärven Juustoportilla.

Tämä puolentoista vuorokauden miniloma – vaikkakin vain kotisohvalla – teki ihmeitä molempien mielialalle ja piristi kummallisen arjen keskellä hirmuisesti. En olisi etukäteen voinut edes kuvitella miten suuren elämyksen tällaisella saa pienelle ihmiselle tarjottua. Reissusta on puhuttu pitkään ja seuraavaa matkaa on suunniteltu jo. Mikä parasta, tällainen omatoimimatka hoituu käytännössä nollabudjetilla, eikä aikaakaan kulu likikään niin paljon kuin oikealla reissulla: harva on kiertänyt viisi kaupunkia Savonlinnasta Korvatunturille kuudestatoista tunnissa!

Niin kuin matkoille muutenkin, kannattaa tällaisellekin reissulle suunnata avoimin mielin ja ilman liian tarkkoja suunnitelmia ja aikatauluja. Koskaan ei tiedä mitä sattuu eteen ja mistä itsensä löytää. Mukavia reissuja kaikille seikkailijoille!

-Tuulia-

Touhua ja tohinaa -sarjassa touhuilee askarteluun hurahtanut äiti ja touhukas esikouluikäinen erityisen ihana nuorimies, ja saattaapa touhuissa vilahdella välillä mukana myös perheen iskä. Tykätään yhdessä tekemisestä, ulkoilusta, lautapeleistä ja kaikenlaisesta puuhailusta sisällä ja ulkona. Enemmän touhua ja tohinaa, vähemmän känkkäränkkää!