Vertaistukiryhmät

Kivinen koulupolku

Kategoria: Astetta asiallisemmin | 0

Kirjoittajana Leijonaemot ry:n toiminnanjohtaja Janet Grundström

Koulujen alku on kuormittanut erityislapsiperheitä tänäkin syksynä. Haasteita on liittynyt harmillisen tuttuun tapaan niin koulupäiviin kuin koulumatkoihin. Monet erityislasten vanhemmat ovat ottaneet yhteyttä Leijonaemot ry:hyn näistä ongelmista.

Koulukuljetukset tuntuvat aiheuttavan stressiä aina uuden lukuvuoden alkaessa. Lapsia viedään vääriin paikkoihin. 10 minuutin koulumatka kestääkin 1,5h taksilla kuljettaessa. Edellisenä iltana ei välttämättä ole tietoa, koska lapsi haetaan kotoa eikä tiedetä, milloin hän palaa takaisin. Erityislapsen kohdalla tämä tuo paljon ongelmia arkeen. Lasta ei voi jättää yksin, vaan vanhemman tulee olla sekä lähettämässä lapsi että olla vastaanottamassa tämä koulupäivän päätteeksi ja siinä välissä pitäisi ehtiä tehdä kokonainen työpäiväkin.

Taksikuskeilla on ollut myös vaikeuksia löytää lapsen kotiin, eikä koulupaikkakaan ole ollut aina tiedossa. Olisi hienoa, jos taksifirmat saisivat kehitettyä järjestelmänsä niin, että jokavuotista kaaosta ei tulisi, vaan perheet saisivat taksiaikataulut hyvissä ajoin ennen koulujen alkua ja koulureitit olisivat kuljettajille tuttuja. Satuin kuulemaan muutamalta espoolaiselta vanhemmalta, että heidän perheessään on tänä vuonna kuljetukset sujuneet poikkeuksellisen hyvin. Eli jotain positiivista kehitystä on tässä tapahtunut, mutta ei kaikkien perheiden kohdalla.

Uusi tietoturva-asetus on myös aiheuttanut haasteita, kun kommunikointi kodin ja koulun välityksellä saa tapahtua vain Wilman tai vastaavan järjestelmän kautta. Kun lapsi ei pysty itse kertomaan päivästä, on reissuvihossa kulkeneet viestit koulun ja kodin välillä – myös silloin kun lapsen kanssa toimivat muut kuin lapsen huoltajat. Muut kuin huoltajat eivät pääse tietenkään Wilmaan.

Muutama vanhempi on myös harmitellut, kun lapselle on hankittu apuvälineenä esim. iPad ja kommunikointiapplikaatiot, jotka ovat helpottaneet arkea ja tiedonsiirtoa, mutta nyt niitä ei saakaan käyttää. Nyt, kun reissuvihko on poistunut käytöstä, eräs vanhempi kertoo, että heillä ei ole aavistustakaan siitä mitä koulupäivän aikana tapahtuu, kun Wilman kautta ei ole tullut viestiä. Ennen reissuvihon kautta viestittiin avustajien kanssa sujuvasti.

Moni perhe on hyvissä ajoin keväällä ollut yhteydessä kouluun ja kertonut lapsen erityistarpeista ja toimittanut hoitotahojen suositukset koululle siitä, miten lapsen oppimista voitaisiin parhaiten tukea. Hoitotaho on voinut suositella pienryhmää, henkilökohtaista avustajaa tai lapselle on tehty päätös pidennetystä oppivelvollisuudesta.

Olemme saaneet kuitenkin viestejä, että koulu ei pysty järjestämään avustajaa lainkaan tai avustaja on saatu, mutta hänen tuntimääränsä on liian pieni suhteessa lapsen kouluaikaan. Näin ollen lapsi joutuu tekemään lyhennettyä kouluviikkoa, vaikka hänellä on samanlainen oppivelvollisuus kuin muillakin lapsilla. Pienluokkaopetus on voinut järjestyä opetuksen ajaksi oppilaalle, joka ei pärjää isossa luokassa. Sitten tämän saman oppilaan pitäisikin iltapäivähoidossa pärjätä yli 40 lapsen ryhmässä itsekseen oman onnensa nojassa.

Yksi perhe kävi viime keväänä uuvuttavan taistelun erityislapsen oikeudesta päästä lähikoulussa siihen kotia lähimpään koulurakennukseen, kun rehtori olisi mieluummin sijoittanut lapsen toisaalle. Vanhemmat eivät onneksi luovuttaneet, vaan saivat yhdenvertaisuusvaltuutetulta ja juristilta apua ja lopulta koulupaikka järjestyi. Oli ihana kuulla, että tämän ekaluokkalaisen ensimmäiset kouluviikot lähikoulussa ovat sujuneet mainiosti.

YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista edellyttää, että koulujärjestelmä osallistaa vammaiset henkilöt kaikilla tasoilla. Vammaisella lapsella ja nuorella on oikeus saada opetusta yleisessä koulutusjärjestelmässä yhdenvertaisesti muiden kanssa ja saada siihen riittävä tuki. Olisi hienoa, jos koulujen, koulukuljetuksista vastaavien ja muiden viranhaltijoiden kanssa voitaisiin käydä avointa keskustelua siitä, miten toimintatapoja voitaisiin muuttaa siten, että erityislastenkin koulunkäynti sujuisi mahdollisimman hyvin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *